Oplossing Sustainability Challenge 2015: Cofely als verbinder
Na twee maanden strijden, inspireren en innoveren was het afgelopen vrijdagavond eindelijk zo ver. In het sfeervolle theater De Rode Hoed in Amsterdam vond de finale plaats van de Sustainability Challenge 2015! De ruim 200 aanwezigen zagen het team van waterschap HHNK winnen met hun idee voor een innovatieve zuiverende kas, maar ook Cofely voelt zich een winnaar.
Eneco, ProRail, Cofely, VolkerWessels en HHNK hadden een maand eerder op de halve finale hun meest veelbelovende team uitgekozen. Daarna barstte de strijd los: De teams gingen, ondersteund door de bedrijven, hard aan de slag om hun oplossingen verder uit te werken en het beste concept neer te zetten op de finale.
Bij de ontknoping was de spanning om te snijden. “De presentaties waren van hoge kwaliteit en allen erg inspirerend, maar uiteindelijk spande eentje de kroon. De winnende oplossing is morgen al toepasbaar en heeft potentieel enorme impact”, aldus juryvoorzitter Marjan Oudeman (voorzitter CvB Universiteit Utrecht).
De overige teams en bedrijven voelen zich zeker geen verliezers. De challenge leverde de bedrijven niet alleen ambitieuze oplossingen op, maar ook nieuw talent. Ook bedrijfsvertegenwoordiger van Cofely, Hero Boonstra, wil verder met de potentie: “De challenge was enorm van toegevoegde waarde, de energie van deze nieuwe generatie is van essentieel belang. Het is tijd voor actie!”
Het finalistenteam van Cofely, Penta Pogress, ziet een nieuwe rol voor het bedrijf weggelegd: als verbinder. Deze oplossing is een antwoord op een concreet probleem: het niet effectief omgaan met de bestaande materiaalstromen. “Bedrijven kunnen materiaalstromen uitwisselen, waardoor water, warmte, afval, koude en data kan circuleren. Het gevolg: afvalreductie, materiaalbesparing en energiebesparing.” Met hun idee heeft Penta Progress aan het bestaande concept van de 3 p’s, twee P’s toegevoegd: Performance en Power.
Meer weten over de challenge of de oplossingen? Check www.sustainabilitychallenge.nl voor de businesscases en alle verhalen van afgelopen twee maanden.